Genetická metoda čtení

Autor: Jindřich Domín <jdomin@volny.cz>, Téma: Vzdělávání, Zdroj: Radka Prokšová - školní noviny, Vydáno dne: 12. 02. 2008

Článek Radky Prokšové ze školních novin číslo 41 z října 2005


Letošní prvňácči se učí číst genetickou metodou. I když název zní poněkud cize, po prvním seznámení zjistíte, že už naše babičky a dědové se touto metodou učili číst. Tehdy se jí říkalo Kožíškova metoda. František Kožíšek (známý spisovatel a básník) se v období První republiky zajímal o počáteční čtení a pro děti připravil „slabikář“ Poupata, který koncipoval pomocí této metody. Kožíškovou metodou bylo vyučováno čtení až do 50. let minulého století, kdy v rámci „jednotného školství“, podle sovětského vzoru, byla vybrána jediná metoda a to dodnes používaná „analyticko – syntetická“, slabikovací. Po roce 1989 byla metoda opět oprášena, vytvořeny nové učebnice a opět se prvňáčkové podle ní učí.

2006-prvnaci
Kdybychom název „genetická metoda“ chtěli počeštit, asi bychom použili slovo „hláskovací“ nebo „písmenková“. Děti se totiž neučí číst slabiky, ale nejprve se seznámí se všemi velkými tiskacími písmeny, pak malou tiskací abecedou. Učí se slova hláskovat a pak hned číst jako celek. Postupují od jednoduchých slov, znalosti svého jména a jmen svých spolužáků k slovům těžším (např. slova s di, ti, ni, dě, tě, ně).
Tato metoda umožňuje rychlé čtení s porozuměním, čtení jednoduchých smysluplných slov a vět. Děti tak mají pocit, že umí číst velmi rychle, textu rozumí a motivuje je to k dalšímu čtení a také psaní. Mají chuť vyjadřovat a zapisovat své myšlenky, zážitky a tak je i práce v českém jazyce baví. A to je v dnešní době informační exploze velice důležité – umět číst dobře, rychle a s porozuměním.
Popřejme tedy prvňáčkům, kteří jsou na začátku své cesty za vzděláním, aby se jim ve škole líbilo a práce je bavila jako dosud.                                       Radka Prokšová